21 maart 2021

Enquête spellen uit INFO

Beste leden van  KBO Stiphout-Warande,

Gelukkig gaan we naar het einde van de corona-tunnel toe, zodat we weer kunnen gaan denken aan vervolgstappen. Om die reden willen weU vragen deze INFO goed te lezen en  keuzes te maken. We moeten alles tijdig gaan organiseren om diverse activiteiten klaar te hebben. Van diverse mensen hebben we t.a.v. kaartactiviteiten een aantal vragen gekregen, maar we voegen een paar spelen toe. Als u deelnemer wil worden aan een van de volgende kaartspelen of andere activiteiten, geeft u zich dan op en bij voldoende deelname gaan wij leiders zoeken en dat voor U organiseren. Als U andere deelnemers vindt mag dat uiteraard ook opgeven worden, waarbij we ook denken aan niet-leden, ook jongeren.

UNO: Dit is een Duitse benaming voor het bekende spel pesten. Dit spel wordt met minimaal 3 personen gespeeld. Het is een gezellig spel waar men kan praten en lachen en het is na 2 rondjes spelen geheel bekend. Uiteraard wordt u de eerste dag begeleid in de uitvoering. Het spel gaat rustig zodat het voor iedereen is te spelen.

BLOKKEREN: Het is een zeer simpel spel maar erg spannend. Het kan met minimaal 3 personen worden gespeeld. De snelheid van spelen heeft geen invloed op het resultaat van het spel.

TOEPEN:  Je kent het vast wel: toepen. Het bekende drinkspelletje / kroegspelletje waarbij het de bedoeling is om de vierde (en tevens laatste) “slag” te winnen. Toepen kan gespeeld worden met tussen de twee en acht spelers, maar het leukste is om met vier á vijf spelers te spelen. Het spelletje wordt gespeeld met Piketkaarten. Dit betekent dat alleen de zeven en hoger meedoet met het spel. De kaarten 2 t/m 6 doen dus niet mee.

JOKEREN-RUMMIKUB:  Jokeren is bekend onder een aantal verschillenden namen. Wellicht ken je het onder de naam ‘veertigen’ of ‘jokers’. Het spelletje komt qua speeltactiek overeen met het spelletje rummikub. Normaal gesproken worden er twee hele kaartspellen gebruikt voor het spelletje, inclusief 4 jokers. Dat zijn dus 108 kaarten in totaal. Het uiteindelijke doel van het spel is om zoveel mogelijk kaarten zo snel mogelijk kwijt te raken door combinaties te vormen. Deze rijtjes kunnen bestaat uit drie of vier kaarten met eenzelfde waarde, maar van verschillende kleuren. Ook kun je een rijtje maken met opeenvolgende waardes en dezelfde kleur. De setjes die je maakt worden voor je op tafel neergelegd.

RIKKEN:  Een rikgroep van ca 30 personen bestaat reeds 3 jaar maar het laatste jaar hebben we ten gevolge van Corona niet kunnen spelen dat voor alle leden van deze groep vervelend is. Zou u ook mee willen spelen dan kunt u zich ook aansluiten bij deze rikgroep. Schrijft u zich dan ook in en u wordt nader geïnformeerd.

DAMMEN:  Dit spel is voor iedereen een bekend spel.

SCHAKEN:  Helaas zijn er slecht enkele mensen die bekend zijn met dit spel. Wij willen hiermee de mensen bij elkaar brengen om het spel te spelen.

ANDERE BORDSPELEN:  Dit dan omschrijven en apart opgeven.

DANSEN:  Iedere maand een middag gezellig dansen op de al oude voor u bekende muziek. Wij vragen dan om uw partner mee te brengen of een andere vriend(in) of de buren,  zodat we een redelijke gezellige verdeling hebben.

Informatie krijgen of Uw keuze of keuzes doorgeven kan :

1. Per mail verleg@gmail.com
  2. Per telefoon naar Emmanuel 0492474520