12 april 2023

verslag Meten en Bewegen is leven

METEN IS WETEN, BEWEGEN IS LEVEN.

Dat laatste is veel leuker, niet waar.! “Bewegen is leven”. Op 25 maart jl. was er voor de ouderen onder ons een soort “snel” conditie onderzoek voor ouderen, die zich eerder voor dit festijn hadden moeten opgeven. Dit onderzoek was onder andere opgezet door  JIBB+,  Kemps & Rijf-fysiotherapie en training, KBO Stiphout-Warande en Omzien naar Elkaar en natuurlijk……… Aandacht voor Ouderen. Tja, dat laatste met een hoofdletter en dat mag ook wel, een beetje respect voor de ouderdom is niet verkeerd, niet waar.

Een hele opgave, maar het was naar mijn idee een mooi succes geworden, een echte gezondheid APK check. Een gezondheidscontrole voor de ouderen onder ons in samenwerking met professionals uit ons stadsdorp Stiphout zoals fysiotherapie Kemps & Rijf, huisartsen Stiphout, een voedings­deskundige, podotherapeut en de werkgroep Aandacht voor Ouderen (AvO) Met natuurlijk de altijd zorgzame vrijwilligers die de mensen van koffie en thee voorzien in de huiskamer van de ARK. Een pracht geheel, dat redelijk vlekkeloos verliep. Er waren 2 sessies beschikbaar om aan deel te kunnen nemen.

Als ik het goed in geschat heb waren beide sessies volledig bezet ongeveer 35 personen per sessie. De deelnemers gingen serieus in op de vragen en onderzoeken die in de verschillende thema’s werden gesteld en uitgevoerd. Gewicht, omvang van de buik opmeten, bloeddruk opmeten, evenwicht controleren, conditie van voeten en nagels (mate van kalknagels)bepalen. In de garage van de Ark moest men zelfs een 6 minuten durende loop-/wandeltest doen, hoeveel meters legt ieder af binnen deze 6 minuten. Niet ieder is even snel, niet ieder heeft een stabiele loop, maar toch was er een dame van slechts 92, die niemand zo makkelijk kon bijhouden. Zij was echt een “Speedy Conzales”, geen soesa gewoon doorlopen al de zes minuten. In deze garage stonden 2 auto’s onder een beschermhoes mooi te wezen. Er is dan toch altijd weer iemand die een blik onder zo’n hoes moeten werpen en met een Oha, da’s een leuke auto. Verrassingen te over tijdens zo’n samenkomst.

Als men de verschillende thema’s doorlopen had, zoals diëtiste voor lengte, gewicht en BMI resultaat, dan de fysiotherapeut en de podotherapeut. Bij de een moest men de stoel test doen, handen voor de borst en dan zo snel mogelijk 5 keer recht opstaan en weer gaan zitten. Zo werd uw been spierkracht gemeten, zelfs uw handdruk werd op de proef gesteld. En om niet te vergeten waar uw neus zat met de top van de wijsvinger even naar de neus brengen, maar dan wel met de ogen dicht. Dit om coördinatiestoornissen en intentietremor waar te nemen, als onderdeel van een neurologisch onderzoek. Het is maar dat men het weet, waar het hapert.

En dan tot slot was er nog een hoekje gereserveerd waar men aan het eind van alle onderzoeken nog met een aantal deelnemers de “Zin van het Leven” kon belichten in een kleine gespreksgroep. Helaas in mijn geval werd de huiskamer van de Ark net gesloten. We moesten toen maar zelf de Zin van het Leven buiten de deur beleven. Met dank aan alle organisatoren, hulpverleners, vrijwilligers en natuurlijk U als deelnemer.

Als eind van het verhaal, was deze actie nu onzin, slechts reclame of toch erg ….Zinvol? Mij lijkt het erg zinvol te zijn geweest, niet alleen om de gezelligheid en contactmogelijkheden, maar vooral ook te weten hoe de eigen conditie nu is. Voor herhaling vatbaar? Ja zeker, en niet alleen om de gezelligheid.

geschreven door een enthousiaste deelnemer